Cikkek: 17618 | Ma megjelent: 0
onemusic logo

„Nem megfelelni, hanem megérkezni” – Peter Makto 2025-ös évének története

Írta: Ostroml

Van, amikor egy év nem számokban, hanem felismerésekben mérhető. Peter Makto 2025-je pontosan ilyen volt.Fellépések, nemzetközi fókusz, produceri útkeresés, belső konfliktusok a trendekkel, valamint egy markáns vélemény arról, merre tart ma az elektronikus zene. Év végi DJ-körkérdésünk első megszólalójaként Peter Makto nem kerüli meg a kényes témákat: beszél megfelelésről, hitelességről, a közönséghez fűződő valódi kapcsolatról, és arról is, miért érzi úgy, hogy ma sokszor már nem a zene áll a középpontban. 

OneMusic – Év végi DJ körkérdés 2025
1. Milyen volt számodra ez az év szakmailag?

A legváltozatosabb év volt ez. Megérkeztünk egy komplett paradigma váltáshoz. A kellékek, a felszín, a show elemek, az influenszer DJ, a kompakt termékek időszaka ez, izgalmas időszakot élünk. A koromat tekintve egyre nő a távolság köztem és a fiatal generáció között, ezért a külföldi piacok megismerése volt a fókuszban. Emellett belevetettem magam az új generáció támogatásába. Matthew Sona és Aquarius Ezra mellett vagyok jelen mint szakmai tanácsadó – eredményesek vagyunk, aminek örülök nagyon.

Volt valami meghatározó pillanat vagy fordulópont a fellépések, a stúdiómunka vagy az inspirációk szempontjából?

Egy picit engem is beszippantott a megfelelés a stílusnak amiben manapság mocorgok. Az ikonjaim közül pl.: Nick Warren azt mondta a Buda Bay buli után pár whiskey mellett lazán, hogy „hagyjam a f…..ba a megfelelést és olyan zenét csináljak amit igazán szeretek és én magam vagyok az a track. Az se baj ha az elején senki sem szereti, de ha egyszer beérik a sztori akkor az sikeres lesz” – ezután tértem vissza határozottan a 2 évvel ezelőtti Peter Makto hangzáshoz és így született meg például a ’Falling For You’ remix is ami az év sikere nálam és másoknál is szerencsére! 

2. Ha visszanézel 2025-re, melyik fellépésed vagy projekted volt az, amire a legbüszkébb vagy – és miért pont az?

Nem az én projektem de a BALANCE CROATIA 2025 büszkesége. Egy olyan álom vált valóra egy nem várt irányból ami egy életen át ott volt velem a gondolataimban. Egy prominens fesztivál főtábláján volt ott a nevem. Besoroltak a szakmai reputációm szerint az egyik main stage-re. A nevem nem volt kisebb betűvel mint a többiek. Mi kell még? Magyarországon igaz még a mondás amit egy, már külföldön élő kolléga mondott: „amiért a világban respektálnak, itthon azért ignorálnak” - és tényleg így van. Egy halom mögöttes jobban számít mint maga a szakmai érték. 


3. Idén mennyi bulid volt összesen, és hogyan élted meg ezt a tempót?

Beleszámolva december 31-ig a még rám váró eseményeket. Egy picivel többet mentem mint az 52 hétvége péntekkel és szombattal számolva. Szeretem a pörgést és a lendületet. Inkább azt élem meg furán amikor lassulás van. Nem tudok mit kezdeni azzal, ha nincs mire készülni, ha nincs meg a versenytempó.
Egyre több DJ beszél a tudatosabb időbeosztásról – nálad mennyire működött a munka és a pihenés egyensúlya?

Általában februárban már látom az aktuális évemet végig. Tudok tervezni. Ha valami hirtelen bejön és nagyobb horderejű akkor tervezek újra. De jól van az időm managelve - ezekkel nincs gond. 

4. Hogyan látod most a helyi és a nemzetközi elektronikus zenei színtér állapotát?

Míg nekem lehet éppen nem tetszik a mostani irány, addig ez másnak kedvező. Én egy klasszik club arc vagyok. És a jelen a az intimebb közösségeknek nem kedvez. Giga bulik, RAVE események mindenütt. Na, meg ezek a kiszervezett események a speckó helyszínekre – félre ne értsetek, ezek is jó bulik. De míg a helyszín a csali és még a hangerőt sem lehet igazán parti kompatibilisen tolni addig nekem ez nem az kedvenc időszakom. Egyszerűen fura, hogy mész a fancy borozóba nézni a másikat. Piknikelni az erdőbe, a mezőre. Atom kool vagy a képeken, megy a kutya, a macska, a gyerek, az anyós, a papagáj de 22h-kor jönnek, hogy halkítsd le.
Mindenki tolja a trendi képeket, pózolás megy ezerrel. A naplemente, a cool spot vagy maga az öblös pohár főbb szereplő mint a zene meg a djk.
 Nem tudni milyen hatással van ez az egész kultúrára. Persze élvezetes ezeken a bulikon zenélni de ez nem ugyanaz amire felesküdtem anno. 
 Érezhető, hogy egyre többen kirándulnak el külföldre bulizni és pár napot eltöltenek a célállomáson és úgy jönnek haza, hogy itthon nagyon már el sem mennek, elég évente az a 2-3 túra máshova. 

Erősödik, átalakul, túl gyorsan változik, vagy pont jó irányba halad?

Változik. Ennyi. De, hogy hova fut ki, ez már nem az én dolgom lesz. Az én szakmai örökségem már aktív. 
 A mostani szereplőkön a felelősség, hogy kinyírják e a missziót vagy sem. Én nem látom rajtuk, hogy igazából a mélységei érdeklik őket ennek.
Ők a ‘termék’ generáció. Az instant dolgok korának a gyermekei. 
 A DJ dolog cool. Menő. Nekem picit vicces már az is, hogy a Forma1-es futamok előtt az aszfalton valami figura ugrabugrál keveri a zenéket ilyen 10 perces blokkokban, ráközelít a kamera és akkor teljes átéléssel kalimpál. DJ van mindenütt. Pékségben, McDonaldsban, kirakatban. Még a Labubu sincs ennyire túltolva mint a “to be a DJ” dolog manapság. Picit túllihegett dolog lett a DJ és egyre értéktelenebb a fogalom. Az én időmben a lemezlovas vagy DJ tényleg azért volt jelen, hogy egy transz élményt adjon vagy flow-ba tegye ez embereket. A mai “djk” nem mernek építkező zenéket használni, tele a gatya ha 1-2 zenére nincs reakció. Ezért vannak hatásvadász sláger szettek minden műfajban. Én úgy érkeztem ebbe bele, hogy a művész kerekíti a közönségét és nem fordítva. De ismétlem magam, ezek csak különbségek amiket érzékelek az akkor és a most között, különösebben nem zavarnak. Vagy kiég az egész vagy jön megint egy jobb hullám.

5. Volt-e idén olyan meglepetés, ami teljesen más irányba terelte a saját hangzásodat vagy a zenehallgatási szokásaidat?
Lehet akár egy új felszerelés, egy előadó, egy helyszín vagy egy közös munka.

A BALANCE CROATIA 4 napja volt egy totális agymosás és visszarakott arra, hogy ’fuck spotify’ és ’fuck radio edit’ - igenis a művészet az lehet egyedi, az alkotás pedig szabad és rohadtul nem kell követni ezeket a 3-4 perces hatásvadász break + drop zenéket.
 Zseniális élmény volt szépen felépülő és csodásan kibontakozó zenéket hallgatni egy türelmes közönséggel a parketten. Maradok az úton és 7-8 percekben fogok ezentúl is agyalni a stúdióban. 

6. Melyik trend volt számodra 2025 legpozitívabb jelensége az elektronikus zenében?

Hát most megy ez próbálkozás sok helyen, hogy ’no phone’ – de picit álszent nekem ez, hogy éppen azok teszik magukat ilyen WOW faktorba és próbálnak különlegesek lenni ezzel a teló tiltással akik ezelőtt 10 évig nem is láttak táncoló embert csak telefonos arcokat a parketten. Korábban is megtehették volna. Viszont ők diktálják a divatot, hátha ki tudják pucolni a parkettet egy kicsit jobban. Más most nagyon nem érintett meg. Az új trendek nem az én fogínyemre valók. 
 

A melodic reneszánsza, a techno terjedése, az organikusabb hangzások előretörése, vagy valami egészen más érintett meg?

Semmi ilyesmi nem történt. A szakmához való hozzáállásom nem változott. Mindig is szerettem kilógni a sorból és ami már túl hype-olt onnan kilépni. A techno ment egy nagyot a covid után. Ilyen Zion (Mátrix film) jellegű partizós kultúrával. Egy kiszabadult Németország lett a bolygó. Nem ismerem a műfajt, ezért nyilatkozni sem tudok róla bővebben. De látom, hogy élik a fiatalok. A melodic szerintem nincs reneszánszban. Ez egy 11-12 éves folyamat ami kiteljesedett és totál kommersz lett. Sablonos hangszereléssel, EDM elemekkel szól a világnak. Ma már nem különleges melodic-ot hallgatni, nem olyan mint a 2014-18 időszak. Nincs benne szubkultúra. Show, divat. Már a tökös Afterlife kiadó köré gyűlt keménylegények sem azt tolnak amiért szerettük őket. Én imádom, hogy léteztem abban a korszakban. Nem volt hatással rám semmilyen műfaj, így visszatértem a békés vizekre amit imádtam fiatal éveimben a Flört időszakában. A progresszív house ugyan nem a világot uraló műfaj de ebbe közösségébe soroltam vissza. Itt még érzem azt, hogy a zene tényleg fontos. Leteszel egy DJ pultot és szól a zene, az emberek meg imádják. Senki nem puffog ha nincs show, ha nem viselkedsz úgy mint egy idegbajos CUE gomb verő bajnok, vagy az sem baj ha nem vagy jelmezben és előny ha nincs rajtad vagy 3 méter gégecső mint Anyma-n. Amúgy nem zavarnak az új hullámok, csak manapság a zenei iparban nem a zene a fontos, én meg szeretek ott lenni ahol a zenére épül minden. Ha a zene a döntő akkor nem kellenek a felszínes dolgok. Ez az új éra az amihez nem tudok tartozni és nem is szeretnék. 
 El nem ítélem de egyéni iróniával élem meg, hogy mindenki szupersztár meg olyan avatarokba bújnak az emberek ami már egy picit sci-fi kategória. Nem nekem való, elfogadtam. 

7. Mik a terveid és milyen meglepetésekkel készülsz 2026-ra?
Lehet új zene, új live set, új irány, új kollab – bármi, amit már most izgalommal vársz.

Erősíteni szeretném a produceri portfóliót mert most találtam egy hangzást amit ki lehet bőven aknázni. Trükkjeim nincsenek. Remélem a zenék majd meglepetésként hatnak az emberekre. 
A 2026-os IKREK Éjszakáján, a 48. szülinapomon szeretném folytatni azt az utat amit az elmúlt 2 évben építek, hogy hosszú szettel megyek előre - imádok sztorizni a zenékkel. És ennek van egy nagyon erős közönsége, kialakult az ALL NIGHT LONG tábor, aminek örülök!  
12 óra a terv a Nap mozgásához igazítva a zenét. Többet nem szeretnék mondani erről - 2026.06.06 talán még ezt ha valaki már most terveznének ezzel. 

8. Hol és hogyan zárod az évet?
Egy nagy fesztivál, egy intimebb klub, vagy inkább stúdióban, alkotással?

Budapest lesz sűrű az év vége előtt. December 27 az egy csemege buli lesz. Armen Miran érkezik a Zenebona kiadó égisze alatt - ő sem mindenkinek szól, egyszerűen nem tudok leállni arról, hogy újdonságokat mutassak be, még akkor sem ha ez üzletileg rizikós. December 30 Óbuda Bay PRE NYE, nagyon várom az első fellépésemet ott - Fideles és Notre Dame is velünk lesz akkor. 
December 31 Szeged - hosszú évek után először lesz vidéken a szilveszteri buli. Nagyon várom mert a szegedi közönséggel az utóbbi időkben egyre szorosabb a kapcsolatom.
Január 01 a szokásos NYE After a Lock BUDApestben. 

9. Van olyan lemez vagy előadó, akit idén fedeztél fel, és azt érzed, 2026-ban nagyot fog robbanni?
Érdekes lehet látni, ki hogyan érzékeli a nemzetközi áramlatokat.

 All in. Matthew Sona és Aquarius Ezra akikben bízom, hogy átütik azokat a falakat amiket csak lehet. Mindegyik srác zseni a műfajban amit képviselnek. A nagyobb nemzetközi szereplőket illetően inkább nem nyilatkozom mert manapság akármikor elmentem bulizni hatalmas és kíváncsi fülekkel…nem sokan leptek meg.

10. Mit üzennél azoknak, akik egész évben követték a munkádat, és ott voltak a bulikon?
Egy személyes, emberi gondolat mindig jól esik az olvasóknak.

Le is írhatom de úgyis tudják. Nekem sosem a szakma felé ment a megfelelés. Ha a közönségem boldog, én is az vagyok. Sokkal intimebb a kapcsolatom mint a kollégák többségével. Így minden egyes találkozásunk után boldog vagyok - legyen az kisebb esemény vagy nagyobb. 
 Így az üzenetem az csak ennyi, hogy HÁLÁSAN KÖSZÖNÖM az IDŐT, a BIZALMAT, a kézzelfoghatóan a rám költött jegyárakat és utazási költségeket, mindent amitől még ennyi idő után is létezik a DJ lélek ami bennem él. 
 Akik szeretik azt amit képviselek ők 2026-ban még jobb szetteket hallhatnak majd - és ez ígéret, nem pedig fenyegetés :) És persze HAPPY 2026-ot MINDENKINEK!!


Találj egy eseméyt

Böngéssz az események között, és szerezz új élményeket!

Események
Töltsd fel az eseményedet

Értékesítsd a jegyeidet a OneTicketen!

Esemény létrehozása
HOZZÁSZÓLÁSOK

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.

Login
OLVASD EL EZEKET IS:

REKLÁM

Nico Moreno at Arzenal