Jorja Smith kiadója tovább harcol az „I Run” ügyében – újabb figyelmeztetés az AI által generált zenékkel kapcsolatban
Írta: Ostroml
Jorja Smith független kiadója, a FAMM határozottan fellép az „I Run” című dal ügyében, amely még a brit és amerikai slágerlistákig is eljuthatott volna, mielőtt a streaming platformok eltávolították a szerzői jogi viták miatt. A dal a TikTokon vált virálissá, ám a háttérben egy olyan projekt állt, amely mesterséges intelligencia segítségével próbálta megtévesztően leutánozni Jorja Smith hangját.
A kiadó szerint a Harrison Walker által irányított produkció tudatosan manipulálta a közönség percepcióját, és több disztribútoron keresztül juttatta el a dalt a streaming platformokra, hogy elkerülje a szokásos ellenőrzési és eltávolítási folyamatokat. A FAMM ezt egyértelmű bizonyítéknak tartja arra, hogy az AI-ra épülő „hangutánzás” rendszerszintű kihívást jelent a zeneiparnak.
A kiadó arról is beszámolt, hogy a dal készítői még arra is megpróbálták rávenni Jorja Smith-t, hogy vegyen részt egy remixváltozatban, ezzel „legitimálva” a projektet. A FAMM azonban elutasította ezt a lehetőséget, és nem fogadott el olyan háttéralkut, amely pénzt biztosított volna számukra a jogsértés ellentételezéseként. Bár az új verzió – Kaitlin Aragon énekével – már bekerült a brit Top 40-be, a kiadó hangsúlyozza, hogy mindkét változat sérti Smith jogait, mivel a dal ötlete, dallama és stílusa továbbra is AI által a művész korábbi munkáira épült.
A FAMM szerint az „I Run” ügye tökéletes példája annak, hogy a mesterséges intelligencia milyen mély hatással van a zeneiparra. A kiadó sürgeti, hogy:
– az AI által generált tartalmak kötelező jelölést kapjanak,
– rendeződjön a jogdíjak kérdése, különösen azoké, akiknek a zenéjét felhasználják az AI-modellek képzéséhez,
– és olyan irányelvek szülessenek, amelyek egyértelműen védik a művészek identitását és kreatív jogait.
– rendeződjön a jogdíjak kérdése, különösen azoké, akiknek a zenéjét felhasználják az AI-modellek képzéséhez,
– és olyan irányelvek szülessenek, amelyek egyértelműen védik a művészek identitását és kreatív jogait.
A FAMM szerint ha ez az ügy valamire rávilágít, az az, hogy a kreatív alkotók védelme érdekében elkerülhetetlenek a határozott iparági lépések. Az „I Run” pedig nemcsak egy vitatott dal, hanem egy fontos mérföldkő a zeneipar és az AI kapcsolatának alakulásában.
HOZZÁSZÓLÁSOK
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
LoginOLVASD EL EZEKET IS: